با یاری خیرین موسسه خیریه امام علی(ع)محرومیت از روستای ایرر رخت می بندد

بشاگرد از جمله مناطقی در جنوب شرقی استان هرمزگان است که با شهرستان های میناب، سیریک، جاسک و همچنین استان سیستان و بلوچستان هم مرز است.

مردم بشاگرد به دلیل شرایط کوهستانی و سخت گذر بودن این منطقه، در طول این سال ها متحمل سختی ها و مصیبت های زیادی شدند و هنوزهم به طور کامل این منطقه از محرومیت خارج نشده و به عنوان الگوی محرومیت در کشور زبانزد است.

هنوز بسیاری از روستاهای این شهرستان بدون جاده آسفالته بوده و به دلیل بعد مسافت و نبود جاده دسترسی حمل و نقل عمومی با سختی انجام می شود و حتی به خاطر شرایط دشوار برای حمل مصالح ساختمانی، همواره برخی از خانه ها در این منطقه کپری است.

خشکسالی، کم آبی، کوهستانی و سخت گذر بودن، جاده های پرپیچ و خم و خاکی، سختی دسترسی به شهرهای اطراف، تفکرات و فرهنگ حاکم بر منطقه، روستاهای پراکنده، نبود آنتن دهی تلفن، فقر و نداری، مسئله آموزش و بهداشت و درمان از جمله مشکلاتی هستند که هنوز باعث شده این منطقه در کشور محروم شناخته شده است.

درگذشته بشاگردی‌ها، کوچ‌نشین بودند و آخرین گروه‌هایشان در اوایل انقلاب یکجانشین شدند  و در حال حاضر زراعت، باغداری (پرورش نخل و مرکبات) و دامداری، شغل ساکنان منطقه «بشاگرد» را تشکیل می‌دهد. مردم به دلیل کوهستانی بودن منطقه، زمین‌های کشاورزی کمی را در اختیار دارند و پوشش گیاهی منطقه به علت چرای بی‌رویه دام‌ها، به شدت آسیب دیده و یا نابود شده است.

صندوق همیاری بشاگرد

راه کلید محرومیت زدایی و توسعه روستا

با ورود این موسسه به چندین روستای محروم منطقه، از جمله روستای ایرر جلسات مختلفی با اهالی روستا برگزارشد تا با تشویق روستائیان  به انجام کار گروهی و تیمی و استفاده از هوش و نبوغ خودشان جهت ارایه نوآوری هایی در حوزه های حفظ، اصلاح، احیاء، توسعه و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی و محیط زیست واشتغال های پایدار روستایی که منجر به ماندن جوانان در روستا و بهبود وضع معیشت روستاییان را به همراه داشته باشد بحث و تبادل نظر شد.

و در نهایت برای رونق دادن به معیشت مردم و ایجاد کسب و کارهای خرد روستایی با برگزاری مشاوره های گروهی و موردی و آموزش های لازم و تامین وتجهیز امکانات و پشتیبانی مادی و معنوی موسسه خیریه، صندوق همیاری روستا راه اندازی شد و با پیگیری های بعمل آمده از صندوق کارآفرینی امید نیز تسهیلات دریافت گردید که در شروع این فعالیت اشتغال های خرد در روستا بوجود آمد.

البته با توجه به محدودیت منابع انتظار داریم تا خیرین و نیکوکاران مارا در این مسیری که انتخاب کردیم یاری نمایند تا فقر و محرومیت در این روستا رخت بر بندد.

اشتغال در بشاگرد  اشتغال در بشاگرد

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را در رابطه با این موضوع ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید