روستای خرم آباد کار آفرینی

کارآفرینی و اشتغال در روستای خرم آباد

 اهداف:
۱- کنترل معضل مهاجرت‌های رو به تزاید سرمایه‌های انسانی و مادی از روستا به شهر و تلاش برای هدایت سرمایه و نیروهای  متخصص و تحصیلکرده از شهرها به مناطق روستایی کشور.
۲- ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار مانند دام و طیور و متنوع سازی فعالیت های اقتصادی به منظور ایجاد اشتغال و کاهش فقر در مناطق روستایی.
۳- ایجاد زمینه برای پرورش مدیران کارآفرین روستایی و شکوفایی استعداد و خلاقیت‌های جوانان روستایی.
۴- توانمندسازی روستائیان از طریق گسترش مشارکت‌های مؤثر و همه جانبه در فرآیند تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی ساختار طرح

*ایجاد صندوق همیاری روستایی

راه اندازی  صندوق همیاری از سال ۱۳۸۸ بدون هدف انتفاعی و صرفاً براساس وظیفۀ ملی و حمایت از روستاییان انجام شد. و اساساً هدف اصلی این صندوق کمک به اشتغال روستائیان بوده است و یکی از محورهای اساسی اشتغال در جامعه روستایی دسترسی به وام های کوچک می باشد ، تهیۀ وام برای بذر و سموم و یا علوفۀ دامی  ویا خرید دام و …  و به دلیل فقدان  وثیقه و ضمانت بانکی روستاییان را با مشکل مواجه  می کند، لذا طراحی صندوق  همیاری در روستا شکل گرفت و توانسته است بسیاری از مشکلات روستاییان را در اشتغال های خرد مانند، افزایش دام، خرید جوجه مرغ، ادامۀتحصیل دانش آموزان، درمان، خرید جهیزیه، ازدواج و… برطرف کند  و منبع  با ارزشی برای اشتغال خانواده ها  باشد.

*برگزاری آموزش های مهارتی و اشتغال

       ۱-  برگزاری کلاس های فنی حرفه ای

      ۲-   آموزش های پارچه بافی، گلیم فرش،  قالی بافی، گل سازی، کیف سازی،  آرایشگری،  خیاطی ( مانتو دوزی –  راسته دوزی –  شلوار و دامن دوزی ) ویژه دختران و زنان روستایی.

       ۳-  آموزش های بنایی ( سفت کاری، کاشی سرامیک، سنگ کاری و … ) جوشکاری،  لوله کشی ساختمان و آموزش امداد و نجات  ویژه جوانان و نوجوانان روستایی.

۴-  آموزش دامداری و دامپروری در افزایش دام گوشتی و پرواربندی . با توجه به اینکه شغل اصلی اهالی روستا دامداری بوده و دام آن ها بر اثر خشکسالی های متوالی کاهش یافته بود.

۵-    ترویج و پرورش مرغ بومی بین تمام اهالی

۶-    راه اندازی دستگاه جوجه کشی و تولید جوجه مرغ بومی تخم گذار

۷-    ایجاد فروشگاه مواد غذایی در روستاها

1 پاسخ

دیدگاه خود را در رابطه با این موضوع ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید